Spørgsmål til WiFi og Internet

Her på siden kan du finde de oftest stillede spørgsmål om WiFi, Smart WiFi, Internet samt vores sikkerhedspakke. 

Problemer med kablet internet

Jeg har brug for en fast IP adresse

Ønsker du en fast IP adresse til eksempelvis en server, skal du kontakt vores kundecenter på telefonnummer 7020 5012.

Åbningstider

Hverdage 08.00-18.00

(Prisen for en fast IP adresse er 39 kr. pr. måned og 99 kr. i oprettelse.)

Jeg har brug for en offentlig dynamisk IP adresse

Ønsker du en offentlig dynamisk IP adresse til eks. en spilkonsol, skal du kontakt vores supportafdeling på telefonnummer 7020 5012.

Åbningstider

Hverdage 08.00-21.00
Weekend og helligdage 08.00-20.00

Mine portforwards virker ikke

Oplever du problemer med dine portforward kan det skyldes IP- adressen.

Kontakt vores supportafdeling på telefonnummer 7020 5012

Åbningstider

Hverdage 08.00-21.00
Weekend og helligdage 08.00-20.00

Min computer har ikke forbindelse til internettet

Kan du ikke komme på internettet med din computer, kan det skyldes flere ting. Tjeck først at både fiberboksen og routeren er tændt. Er de begge tændt, skal du genstarte begge bokse ved at slukke for strømmen, vente 10-20 sekunder, og tænde den igen.

Tjeck nu at dit internet kabel er korrekt monteret i computeren, og at den anden ende af kablet er monteret i port LAN1 (Der kommer ikke internet ud af LAN 2,3 og 4, disse er til TV signal)

Virker det stadig ikke, bedes du kontakte vores Supportafdeling på telefonnummer 7020 5012.

Problemer med WiFi?

Hvor finder jeg min WiFi kode?

Du kan finde WiFi koden på klistermærket placeret på routeren. 

"WPA2 Key" er dine adgangskoden til dit netværk. 

"SSID" er dit netværksnavn, som dine enheder skal finde. 

Hvis koden ikke virker, eller hvis du har lavet din egen kode, men ikke kan huske den, kan du nulstille routeren, så den kommer tilbage til standardindstillinger. Dette gør du ved at holde reset- knappen inde i 15-20 sekunder. 
Vær dog opmærksom på at du sletter alle gemte indstillinger du tidligere har lavet på routeren.

Hvordan ændre jeg WiFi koden?

Såfremt du ikke ændret routerens kode, kan du finde koden på klistermærket på routeren, ved siden af "WPA2 Key". 

WiFi netværkets navn finder du ved siden af "SSID" på samme klistermærke.

Har du ændret koden, eller ønsker du routeren tilbage til standartindstillingerne, kan du gøre dette ved at holde reset-knappen inde i 15-20 sekunder. Vær dog opmærksom på at routeren sletter alle indstillinger du tidligere har lavet.

Jeg oplever mindre hastighed på WiFi end på kabel

Når du benytter en trådløs forbindelse, vil der oftest være hastighedstab. Derfor bør du ikke måle din hastighed på en enhed som benytter WiFi, men tag i stedet testen på en computer forbundet med kabel.

Hvis du oplever hastighedstab på en kablet forbindelse, skal du sikre dig, at du har sat kablet direkte fra routeren (port 1) til computeren ved hjælp af et kategori 5e kabel eller bedre.

Oplever du stadig et hastighedstab, skal du være opmærksom på at vi har hastighedsgaranti, så tøv ikke med at kontakte vores support afdeling på telefon nummer 7020 5012.

Jeg oplever at mit WiFi er ustabilt

Hvis dine enheder ofte bliver smidt af WiFi netværket, kan det skyldes at der skal ændres i routerens indstillinger. 
Din router er som standard sat op til, at du har et 2,4 GHZ og et 5 GHz netværk, som begge er sat op med samme netværksnavn. Du kan derfor risikere, at når dine enheder skifter mellem de to netværk, mister du forbindelsen kortvarigt. Hvis dette sker hos dig, anbefales det at opdele netværket for at løse problemet.

WiFi dækker ikke hele huset

Hvis dit WiFi ikke dækker hele huset som ønsket, kan du med fordel forsøge at flytte routeren til en mere central placering i huset. Routeren bør ikke stå i nærheden af anden elektronik, og placer gerne routeren så højt i rummet som muligt. 

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at skabe et større netværk. Dette kan gøres ved hjælp af Access points, som udvider det trådløse netværks areal.

Smart WiFi er en intelligent WiFi- løsning opbygget af Access points, der sikre et optimalt signal til alle enheder i huset. 

Du kan læse mere om Smart WiFi her

Spørgsmål om Smart WiFi

Hvad er Smart WiFi?

Smart WiFi er en intelligent WiFi- løsning opbygget af Access points, der sikre et optimalt signal til alle enheder i huset. 

Du kan læse mere om Smart WiFi her

Hvordan skal Smart WiFi tilsluttes?

Ønsker du hjælp til at tilslutte dit Smart Wifi, kan du læse mere på side 6 eller 7 afhængigt af om du har en router indbygget i din fiberboks eller ej.

Find vejledningen her

Smart WiFi består af 2 enheder, men jeg har kun en?

Det er korrekt at der i et standard Smart Wifi sæt er to enheder. Dog kan 2 enheder forstyrre hinanden hvis du bor i en mindre bolig som for eksempel en lejlighed.

Har du kun modtage en Smart WiFi enhed, skyldes det at Support eller Kundecenteret har vurderet, at det vil være den bedste løsning for dig. 

Ændring af kode til Smart WiFi

Ønsker du at ændre dit adgangskode eller netværksnavn, så har du to muligheder. Begge muligheder kræver, at du er logget ind på det netværk, som dine Smart WiFi enheder udsender. 
Den første mulighed er at downloade Waoo WiFi app'en til din smartphone eller tablet, og igennem denne ændre koden og evt. netværksnavn.
Den anden mulighed er at logge ind via dette link http://air4920.local/ fra en computer. Husk at du skal indtaste den adgangskode, der står på klistermærket i bunden af dine Smart WiFi enheder. 

Læs mere i installationsguiden side 8

Smart WiFi dækker ikke hele huset som ønsket

Har du problemer med at få dit WiFi til at dække hele huset, kan du med fordel prøve at flytte Smart WiFi boksene til mere centrale steder i huset. Smart WiFi enhederne bør ikke stå i nærheden af anden elektronik. Har du et længere netværkskabel, kan du også forsøge at flytte den Smart Wifi enhed, som er kablet til routeren mere centralt. 

Du kan med fordel downloade Waoo WiFi appen på din Smartphone eller tablet, hvor du kan se forbindelsen samt hastigheden mellem dine Smart WiFi enheder.
Har du forsøgt at flytte rundt på dine Smart WiFi enheder, men stadig ikke kan få signalet til at dække som ønsket, har du mulighed for at leje flere Smart WiFi enheder. Vær dog opmærksom på at Waoo anbefaler at du maksimalt har 4 Smart WiFi enheder/trådløse TV bokse på samme netværk.

Øverste lampe på Smart WiFi lyser rødt

Hvis dine Smart WiFi enhed står for langt fra hinanden, eller hvis der er noget i mellem enhederne som "stjæler" signaler, vil den øverste røde lampe lyse. 

Prøv at sætte enhed nummer to et andet sted i huset, gerne tættere på den første enhed, og lidt et par minutter. 

Virker dette ikke, skal du tjecke at alle kabler er monteret korrekt, og at der er tændt for både fiberboks og routeren. 

Virker det stadig ikke, bedes du kontakte vores Supportafdeling på telefonnummer 7020 5012.

Spørgsmål til Sikkerhedspakke

Hvad er sikkerhedspakken fra Chili Security?

Sikkerhedspakken fra Chili Security er inkluderet alle vores Fibernet pakker. Dette gør vi for at optimere sikkerheden når vores kunder færdes på internettet. 

Læs mere om sikkerhedspakken her

Hvor mange enheder kan Chili Security dække?

Hvis du har en sikkerhedspakke fra Chili Security via dit Fibernet abonnement, kan du dække alle dine enheder i husstanden.  

Læs mere om sikkerhedspakken her

Hvordan får jeg min licensnøgle til Chili Security?

Da dit abonnement blev aktiveret, modtog du en aktiveringsmail hvor du finder et link og en engangskode. 

Kan du ikke finde aktiveringsmailen, kan du anmode om en ny mail. 

Udfyld formularen her

Vejledninger til WiFi og Internet

Herunder har vi samlet vores vejledninger til WiFi og Internet

Fandt du ikke svaret på dit spørgsmål?

Så er du velkommen til at kontakte os:  

Åbningstider Privat:

Kundecentret:
Hverdage 08.00 - 18.00
Weekend og helligdage har vi lukket

Support:
Hverdage fra 8.00 - 21.00
Weekend og helligdage 8.00 - 20.00

Åbningstider Erhverv:

Kundecentret:
Mandag, Tirsdag samt Torsdag 8.00 - 16.00
Onsdag 10.00 - 16.00
Fredag 8.00 - 15.00
Weekend og helligdage har vi lukket

Support:
Hverdage fra 8.00 - 21.00
Weekend og helligdage 8.00 - 20.00

For Erhverv PROF kunder med serviceaftale
har vi altid åbent.

Privat:
E-mail: fiber@rah-fiber.dk 
Tlf.: 7020 5012

Erhverv:
E-mail: erhverv@rah-fiber.dk
Tlf.: 7020 5014